امتحانات نهایی خرداد 1403

امتحانات نوبت دوم پایه‌های تحصیلی دهم، یازدهم و دوازدهم در خرداد 1403 به صورت نهایی برگزار خواهد شد.
از آنجایی که سوابق تحصیلی سهم بسزایی در ورود به دانشگاه و آموزش عالی دارد، سؤالات نهایی خرداد با رویکرد مفهومی طراحی شده و 25 درصد سؤالات به نحوی است که دانش‌آموزانی که یادگیری و تسلط کامل به مباحث و موضوعات داشته باشند، می‌توانند به این سؤالات پاسخ دهند.
منبع طراحی سؤالات امتحانات نهایی صرفاً کتاب درسی است.
reading

سابقه تحصیلی شامل نمرات تمامی دروس عمومی و تخصصی است که امتحانات آن توسط وزارت آموزش و پرورش به­صورت نهایی و سراسری برگزار می­شود.
نمره کل سابقه تحصیلی، میانگین وزنی نمرات تراز شده سابقه تحصیلی دروس عمومی و تخصصی است.در محاسبه نمره کل سابقه تحصیلی، نمره تراز ملاک عمل است بنابراین نمرات خام آزمون (نمرات در بازه صفر تا 20) ابتدا به نمرات تراز تبدیل و سپس با در نظر گرفتن ضرایب مصوب شورای سنجش و پذیرش دانشجو به صورت نمره کل سابقه تحصیلی محاسبه می‌شوند.
 تراز هر یک از دروس سوابق تحصیلی به صورت مجزا در هر درس و سال محاسبه می‌شود. با توجه به این‌که نمره تراز بر اساس تعداد داوطلبان محاسبه می‌‌شود، تراز یک نمره معین می‌تواند در سال‌های مختلف متفاوت باشد.
تراز نمره کل سابقه تحصیلی یک مرتبه در هر سال اعلام و صرفاً برای پذیرش در همان سال معتبر است. سهم نمره کل سابقه تحصیلی قابل جایگزینی با آزمون اختصاصی (سراسری) نیست، لذا تمام داوطلبان فاقد سابقه تحصیلی یا دارای سابقه تحصیلی ناقص باید نسبت به ایجاد سابقه تحصیلی از طریق شرکت در امتحانات نهایی که وزارت آموزش و پرورش برگزار می‌کند، اقدام کنند.
در غیر این صورت برای هر درس که سابقه تحصیلی وجود نداشته باشد، نمره خام صفر لحاظ می‌شود، این نمره پس از تبدیل به نمره تراز در نمره کل سابقه تحصیلی محاسبه خواهد شد.

  • در گروه­های آزمایشی هنر و زبان سهم نمره سابقه تحصیلی فقط شامل نمرات دروس عمومی است.

سهم سوابق تحصیلی در آزمون سراسری سال 1403 (سال تحصیلی 1403 – 1402) به میزان 50% با تأثیر قطعی و براساس نمرات نهایی پایه تحصیلی دوازدهم می‌باشد.
برای آزمون سراسری سال 1404(سال تحصیلی 1404 – 1403) سهم سوابق تحصیلی به میزان 60% با تأثیر قطعی و براساس نمرات نهایی پایه‌های تحصیلی یازدهم و دوازدهم خواهد بود.
از آزمون سراسری سال  ۱۴۰۵ (سال تحصیلی 1405 – 1404) و بعد از آن، سهم سوابق تحصیلی به میزان 60% با تأثیر قطعی و براساس نمرات نهایی پایه‌های تحصیلی دهم، یازدهم و دوازدهم می‌باشد.

دانش‌آموزان در آزمون سراسری سال ۱۴۰۵ و بعد از آن باید سابقه تحصیلی پایه دهم، یازدهم و دوازدهم را داشته باشند و تلاش سه‌ساله آنها در پذیرش دانشگاه با سهم ۶۰ درصدی اثرگذار خواهد بود.

با توجه به تأثیر قطعی سوابق تحصیلی در پذیرش دانشگاه، سهم دروس عمومی نسبت به گذشته خیلی بیشتر شده است به طوری‌که: 
درگذشته دروس عمومی حداکثر تأثیری بین ۱۲ تا ۱۷ درصدی در کنکور سراسری داشتند. 
در آزمون سراسری سال 1402 در بحث سوابق تحصیلی، تأثیر دروس عمومی در کنکور سراسری ۲۶ درصد بود.
برای سال 1403 دروس عمومی تاثیر ۲۸ درصدی و از سال 1404 به بعد تأثیر ۳۰ درصدی خواهد داشت.

تأثیر دروس عمومی در پذیرش دانشگاه نسبت به گذشته دو برابر شده است.

همه داوطلبان اعم از دانش‌آموزان و فارغ‌التحصیلان شاخه‌های نظری، فنی و حرفه‌ای و کاردانش در تمام نظام‌های آموزش و پرورش باید نسبت به ایجاد سابقه تحصیلی اقدام نمایند.

1.‌ دانش‌آموزان شاخه نظری مشغول به تحصیلی در پایه‌های دهم، یازهم و دوازدهم با شرکت در امتحانات نهایی خردادماه سابقه تحصیلی برای گروه آموزشی متناظر با رشته تحصیلی خود را ایجاد می‌کنند.
1/1. دانش‌آموزان پایه دوازدهم در صورت انتخاب گروه آزمایشی غیرمتناظر با رشته تحصیلی خود می‌توانند در دروس نهایی پایه دهم، یازدهم و دوازدهم آن گروه آزمایشی ایجاد سابقه کنند.
2/1. دانش‌آموزان پایه یازدهم که تغییر رشته داده‌اند باید نسبت به ایجاد سابقه در دروس موثر باقیمانده از پایه دهم (رشته در حال تحصیل) اقدام کنند.
3/1. فارغ‌التحصیلان شاخه نظری داوطلب شرکت در گروه آزمایشی غیرمتناظر با رشته تحصیلی خود، با توجه به گروه آموزشی مورد نظر باید در امتحانات خرداد دروس مربوط به آن گروه آزمایشی شرکت نموده و ایجاد سابقه نمایند.
4/1. تمام فارغ‌التحصیلان شاخه نظری دیپلم تا قبل از 1384 و پیش دانشگاهی قبل از سال 1391 باید در گروه آزمایشی مورد نظر خود ایجاد سابقه نمایند.

  1.  دانش‌آموزان شاخه‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش پایه‌های دهم (صرفاً دروس نهایی پایه دهم)، یازدهم (دروس نهایی پایه دهم و یازدهم) و دوازدهم (دروس نهایی پایه دهم، یازدهم و دوازدهم) می‌توانند در یک گروه آزمایشی اصلی و یک گروه آزمایشی غیراصلی مورد تقاضا برای ایجاد سابقه تحصیلی شرکت کنند.
    2/2. فارغ‌التحصیلان شاخه‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش دوره متوسطه نیز می‌توانند در یک گروه آزمایشی اصلی و یک گروه آزمایشی غیراصلی مورد تقاضا برای ایجاد سابقه تحصیلی شرکت کنند.
  2. دانش‌آموزان مدارس بزرگسالان، آموزش از راه دور، ایثارگران و داوطلب آزاد که در آزمون دروس نهایی نوبت دی و شهریورماه شرکت کرده‌اند به شرط کسب حدنصاب قبولی در نوبت‌های مذکور باید در خرداد ماه صرفاً در آزمون ایجاد سابقه آن دروس شرکت کنند.
  3. طلاب حوزه‌های علمیه که دارای مدرک سطح یک حوزوی هستند، صرفاً در دروس موثر گروه آزمایشی علوم انسانی باید ایجاد سابقه نمایند.
  4. فارغ‌التحصیلان مدارس بین‌الملل و دارندگان گواهینامه معادل دوره متوسطه
  5. سایر فارغ‌التحصیلان و دانش‌آموزان دوره متوسطه فاقد تمام یا بخشی از سوابق تحصیلی

تمام افرادی که دارای سابقه تحصیلی هستند، اگر به دنبال ارتقا هستند می‌توانند درخواست ترمیم نمره داشته باشند تا با نمره قبلی مقایسه شود؛ نمره بالاتر از آزمون قبلی و آزمون ترمیم نمره به‌عنوان نمره نهایی ثبت خواهد شد.

اخبار آموزشی

نکات قابل توجه:

ترمیم نمره صرفاً در آزمون خرداد برای هر متقاضی انجام می‌شود.
هر فرد فقط یکبار می‌تواند برای ترمیم نمره اقدام کند.
نمرات ایجاد سابقه تحصیلی و ترمیم نمره صرفاً به عنوان سابقه تحصیلی اعتبار خواهد داشت و در کارنامه تحصیلی افراد منظور نخواهد شد.
ملاک عمل سابقه تحصیلی نمرات امتحان نهایی تا پایان خردادماه سال پذیرش دانشجو می‌باشد.
متقاضیان ترمیم نمره یا ایجاد سابقه، در صورت غیبت در امتحان درس مورد نظر (موجه یا غیر موجه) ، می‌توانند مجدداً در امتحان درس مزبور شرکت نمایند.
براساس مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش به افرادی که قبل از ابلاغ این مصوبه (1402.5.8) از فرصت ترمیم نمره استفاده کرده‌اند اجازه داده می‌شود، یک‌بار دیگر نمرات امتحانات نهایی دروس مورد نظر خود را ترمیم کنند، بنابراین امکان ترمیم نمرات برای افرادی که پیشتر نسبت به ترمیم نمره اقدام کرده‌اند، در امتحانات نوبت خرداد ماه فراهم است.
دانش‌آموزان مدارس بزرگسال، آموزش از راه دور، ایثارگران و داوطلبان آزاد در هر سه دوره دی، خرداد و شهریور مجاز به ایجاد سابقه تحصیلی هستند.
برایهنرجویانی که در آزمون نهایی دروس مؤثر در گروه آزمایشی هنر و مربوط به رشته تحصیلی خود شرکت می‌کنند، نمرات کسب شده در کارنامه تحصیلی ثبت می‌شود.
فرایند ثبت‌نام و اعلام نتیجه نهایی آزمون‌های ایجاد سابقه تحصیلی یا ترمیم نمره بدون مراجعه حضوری به مدرسه و به صورت الکترونیک از طریق پنجره واحد خدمات الکترونیک وزارت آموزش و پرورش (my.medu.ir)  انجام می‌شود.