معاونت تربیتی و پرورشی

جامعه تعلیمات اسلامی یزد از نیم قرن گذشته تا کنون بر روی دو موضوع مهم و اساسی تربیت و تعلیم نونهالان و نوجوانان توجه خاص داشته ، تا آنجا که تعداد قابل توجهی از دانش آموزان قدیمی و فارغ التحصیلان آن مراکز که هم اکنون نیز از اولیاء دانش آموزان این سال ها هستند ،به این امر مهم اذعان داشته و به هر نحو ممکن خواهان ثبت نام فرزندان و یا نوادگانشان در این مجموعه می باشند.
مدیریت مدرسه با بصیرت کافی و نکته سنجی در انتخاب معلمان با جدیت و حراست از حقوق امانت های در اختیار ،یعنی دانش آموزان اقدام و با تشکیل جلسات مشورتی ، مبانی تعلیم و تربیتی را به بحث گذاشته و خط مشی اداره مدرسه را تبیین می نمود .
وقت گذاری ، حضور به موقع و همیشگی در کنار معلمان و دانش آموزان حس اعتماد فیمابین را برانگیخته ، مسئولین آموزش و پرورش ، معتمدین شهر ، مسئولان ادارات مختلف و اقشار جامعه ، جامعه تعلیمات اسلامی را مرکز قداست ، پاکی ، فداکاری ، از خود گذشتگی و در یک نگاه ، جایگاه تربیت انسان های موثر آینده می شناختند .
1 11
27 8
قابل ذکر است که هم در بعد علمی که رتبه های برتر را کسب می نمود و هم در ابعاد تربیت دینی و پرورش سیاسی دانش آموزان به صورت پنهانی( قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ) فعالیت های فزاینده ای را انجام میدادکه به عنوان نمونه : گزارشی از گزارشگر ساواک به این شرح است: "دستگاه مدرسه تعلیمات اسلامی یزد و آقای رئوف و تیپ و دارو دسته تعلیمات اسلامی ، اگر لازم دارید کاملا بعدا به عرض مبارک می رسانم سال ها است که این موسسه را ترتیب داده اند تا برای چنین روزی اقدامات خود را انجام دهند . گویا دانش آموزان مدرسه تعلیمات اسلامی یزد را جهت مراسم مخصوص برای همین چند روز تربیت کرده اند ".
حضور گهگاه لیکن مستمر حجت الاسلام والمسلمین وزیری رحمت الله علیه موسس جامعه تعلیمات اسلامی یزد در جمع معلمان و دانش آموزان روحیه کار و تلاش می داد . وقار و متانت ،نگاه پر محبت و گفتار دلنشین و گرم و از همه مهمتر سلیقه ایشان که زبانزد خاص و عام بود ، برای معلمان ، سرمشق ادب و انجام وظیفه در حد ایثار بود و برای دانش آموزان ، عزت و سربلندی و نقش آفرینی آینده جامعه خود را در برداشت آن چنان که از تربیت در دوره های مختلف ، فقهای گرانقدر حوزه ، وزرا ، وکلا ، پزشکان ،مهندسان ،کارشناسان ،کاردانان ،کسبه و تجار و معلمان شایسته فارغ التحصیل گردیده اند و تعداد قابل توجهی هم دردوران هشت سال دفاع مقدس به فیض شهادت نائل شدند.
اقامه نماز جماعت آن زمان یعنی دوره خفقان قبل از پیروزی انقلاب اسلامی به امامت حضرت آیت الله علاقه بند حفظ الله تعالی ، با آن شخصیت روحانی و متقی که درجامعه ایرانی کم نظیر بوده و هست، ساختار تربیت دینی مدرسه را استحکام بخشیده با بیان احکام و نکات اخلاقی و سیره زندگانی ائمه اطهار علیهم السلام به دانش آموزان فیض بخشی راروز به روز بیشتر نموده ، بیان خاطره دانش آموختگان، لحظه به لحظه آن زمان را به تصویر کشیده ،رسیدن به زندگانی موفق و سعادتمندی خود و خانواده را مرهون عنایات و الطاف آن مراسم می دانند.
از جمله : مورد اشاره بین دو نماز به آیه (قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكَّاها وَ قَدْ خابَ مَنْ دَسَّاها ) را گهگاه در بین خود بعنوان سرمشق متذکر می گردند. حضور شهید والا مقام دکتر سید رضا پاک نژاد در جلسات دانش آموزی و پاسخ به سوالات و شبهات دانش آموزان مدرسه،گامی دیگر در جهت تربیت دینی و سیاسی نوجوانان بود.
اخلاق و اخلاق مداری و تقوای شهید والا مقام که زمزمه لبان پاکش همیشه تلاوت آیه مبارکه "ان اکرمکم عند الله اتقیکم" بود خود عامل و دیگران را نیز به آن بشارت داده و نصیحت می نمود . یکی از نکات مهم و ارزشمند ایشان دانایی نسبت به مسائل پزشکی ،تندرستی ،سلامت جسم و روان بر مبنای احکام ،آیات و روایات و تطبیق آن ها با هم بود که خود می توانست جواب متقن و محکم به سوالات داده شود.
چیدمان کلاس های درس و اتاق های اداری مدرسه اسلامی رمضانی به گونه ای طراحی و ساخته شده بود که ضلع شمالی و غربی حیاط مدرسه را در بر گرفته بود .
بر شیشه های سردرب ورودی روایات و آیاتی از قرآن کریم به صورت انتخابی و در راستای امور تعلیمی و تربیتی به همراه معنای آن با خط خوش نگاشته شده بود که به اختیار دانش آموزان با موضوعات و متن آن آشنا شده و برحفظ آن کوشا بودند . به عنوان نمونه : "لیس للانسان الا ما سعی - هل یستوی الذین یعلمون..." در همین راستا در سال هایی که تعدادی از دانش آموزان با سرویس مدرسه رفت و آمد میکردند و پس از زنگ پایانی مدرسه و انتظار برگشت سرویس اول بودند بصورت جمعی انتظارخود را با اجرای برنامه های شعر و سرود و قرآن سپری می نمودند : میتوان گفت مراسم صبحگاه با اجرای قرائت قران ، نیایش و یا مقاله ای به مناسبت های مختلف توسط دانش آموزان و اقامه پر شکوه نماز جماعت ، زمان های مختلف مدرسه با برنامه های نا محسوس تربیتی لطافت و روح خاصی می گرفت . گفتنی است که مدرسه بصورت دو زمانه در وقت صبح و بعد از ظهر رسمیت داشت و دانش آموزان حدود دو ساعتی را در کنار خانواده سپری کرده و با روحیه ی شاداب در کلاس های درس مدرسه شرکت می کردند.
نماز جماعت هم برای سال ششم ابتدائی و دوره راهنمایی با صلابت و فرصت مناسب اقامه می گردید.
دانش آموزان سال سوم ، چهارم و پنجم نیز آموزش نماز و آداب آن را داشته، به ترتیب نماز جماعت دانش آموزی برگزار می شد . اردوهای درون وبرون استانی نیز درآن زمان از رونق خاصی برخوردار بود و چون سابقه برگزاری اردو در سطح مدارس دیگر وجود نداشت یکی از برنامه ها ی سازنده مدرسه بود به عبارتی می توان گفت اردوی سازندگی برگزاری می شد به عنوان مثال دانش آموزان به کمک مربیان ومسئولان همراه غذای مورد نیاز را خود تهیه و آماده می کردند .
که به نوبه خود سرگرمی جذاب و آموزش مهارت بود . بیاد ماندنی است اردویی که در شهریور /57 شهر اصفهان برگزار گردید مقارن با برگزاری حکومت نظامی شهر گردید که اجتماع دانش آموزی درمحل های بازدید ممنوع و بصورت تک و انفرادی باید درخیابان پیاده روی نموده و یا بازدیدداشته باشند. دیگر از برنامه های مهم و ارزشمند برگزاری همایش های فرهنگی و تربیتی در سطح مدیران و در برهه ای از زمان ها معاونان و معلمان بود که توسط دفتر مرکزی جامعه تعلیمات اسلامی در تهران تشکیل می گردید و موضوعات اعتقادی ، اخلاقی ،روان شناختی توسط اساتید حوزه و دانشگاه آن زمان ،منجمله : شهید آیت الله دکتر بهشتی ،شهید حجت الاسلام والمسلمین باهتر، شهید حجت الاسلام والمسلمین هاشمی نژاد و ....برگزارمی شد. این برنامه ها نیز منحصر به فردبود.حضور فقیدسعیدمرحوم حجت الاسلام والمسلمین اسلامی مؤسس جامعه تعلیمات اسلامی در طول برنامه با آن سوز و گداز و حالات درونی خود ، مروج کار و تلاش و مسئولیت پذیری و وجدان کاری را به کالبد مسئولان امر تعلیم و تربیت می دمید.
23 9
4 16
3 10
ملاقات با علمای و فقهای حوزه تأثیرگذار بوده و بعد معنوی آن اثرگذاری لااقل یکساله خوبی را در بر داشت. کوتاه آن که علاوه بر آماده سازی محیط برای آموزش مسائل ضد حکومتی دوران طاغوت به صورت آرام،جلساتی نیز با حضور تعدادی از معلمان برگزار شد، نظرات حضرت امام در مورد مبارزات تبیین گردید، در اوج مبارزات یکی از پایگاه های نشر اطلاعیه ها ونامه های حضرت امام (ره)مدرسه اسلامی رمضانی بود.تربیت انسان های وارسته مدافعان اسلام و کشور را تربیت کرد که تعدادی از آنها شهید ، مفقود و آزاده تقدیم انقلاب اسلامی گردید.
امید است در پیشگاه خداوند رحمان ،ماجور باشند . روح و فضای مدرسه ،تربیتی بود . معاونت آموزشی ، معاونت پرورشی و واژه مشاور جایگاه سازمانی در مدرسه نداشت . همه و همه ، مدیر ، معاون ، ناظم ، دفتردار و خدمتگزار مسئول آموزش و تربیت بودند . عنوان همه فن حریف ! نه ، لیکن به صورت نسبی حالات و روحیات دانش آموز ،رفت و آمدش، نشست و برخاستش ، دوستان و رفقایش نگاهی عمیق و نکته سنجی داشت . مدرسه بر این باور بود که دانش آموز در اختیارش باید پرورش یابد تا به آموزش مطلوب برسد . شواهد نشان می دهد که پزشکان مجرب و متخصص ، اساتید فرهیخته و محبوب ، مسئولان اجرایی و کارکنان وظیفه شناس و کارآمد ، فرماندهان نظامی و انتظامی جان برکف ، بازاریان متعهد و معتمد و در نهایت شهدای پاک و مطهر و آزادگان صبور تربیت شدگان فرهنگی این مجموعه می باشند . جالب آن که تعداد قابل توجهی از مسئولین وقت آن زمان برای تعلیم و تربیت فرزند خود این مرکز آموزشی را انتخاب نموده و اذعان می داشتند برای سعادت آینده خود انتخابی درست انجام داده اند و با همه ذهنیت های درونی خود و نیز اطلاع از کم و کیف برنامه های تربیتی ، اسلامی و آموزشی تحصیل فرزند خود را در این مرکز اصلح می دانستند .
بارها و بارها نمونه هایی ذکر می شد که دانش آموز مدرسه و فرزند خانواده ، امور فرهنگی مدرسه را در خانه نهادینه کرده و یا به عبارتی خانواده را تربیت دینی نموده است . توجه به حجاب اسلامی به معنای واقعی به مادر و خواهر خود توصیه می شد . کم توجهی به پرداخت خمس مال را تذکر میداد و در عین ادای احترام و رعایت ادب، زندگی در کنار خانواده را با درآمد ناپاک نادرست می دانست . مراسم صبحگاهی پر شور، همراه با نیایشی از عمق وجود و بیان مقالاتی کوتاه توسط دانش آموزان انجام می گرفت سخنوری،اعتماد به نفس و نحوه برخورد با بزرگان در حین تحصیل همراه با نکاتی ظریف و اخلاقی آموزش داده می شد .
در روزهای انقلاب با حضور حدود 900 نفر دانش آموز که در آن زمان در یک مدرسه بی سابقه بود شعار الله اکبر ، خمینی رهبر ، مرگ بر شاه و ... ساختمان های مجاور را تکان میداد و از همه مهمتر تا ظهر آن روز کلیه پیام ها به خانواده ها و به عبارت دیگر بخش بزرگی از شهر واصل می گردید و اقتدار و شکوه مدرسه، مهری بر لب و لرزه بر اندام طاغوت و طاغوتیان می انداخت . هیات عزاداری دانش آموزی در روز شهادت حضرت امام جعفر صادق علیه السلام و شرکت در مراسم با شکوه روضه خوانی مسجد جامع کبیر یزد ، دیگر فعالیت های مدرسه بود و باید توجه داشت اولین هیات عزاداری دانش آموزی بود که با نظم خاص خود و در ردیف های شش، هشت نفره با صفی طولانی و با نوحه خوانی و سینه زنی خاص، طول خیابان های شهر را طی می کرد و شوری و نوایی به شهر و مجلس می داد .
مکالمه های دانش آموزان در همان مراسم ،فعالیت های جذاب فوق برنامه دانش آموزی را بیان می کرد. پرهیز از تجمل گرایی ، خوب و درست استفاده کردن از ابزار و وسایل ، پرهیز از اسراف و زیاده روی ، رعایت نظافت و نظم و انضباط کاری هر یک ، یک مهارت بود که ناخودآگاه دانش آموزان آموزش دیده و تربیت می شدند که امروزه در هر کلاس و مجلسی به عنوان مهارت اجتماعی و یا مهارت زندگی از آن یاد می شود . این ها فهرستی از برنامه ها و فعالیت های جامعه تعلیمات اسلامی یزد تا سال 1357 بود . اشاره بر آن شد که نه واژه ای به نام معاونت تربیتی ، نه فوق برنامه وجود نداشت لیکن این مرکز با بینشی فعالانه و تعهدی فوق العاده به سوی هدف مقدسش گام بر می داشت .
خداوند به موسسان ، بانیان ، معلمان و خدمتگزاران به تعلیم و تربیت اجری عظیم عنایت نموده و در گذشتگان را رحمت های الهی نصیب فرماید . انشالله در سال1366 شمسی در روز عاشورای حسینی کلنگ ساختمان با حضور چندین تن از معتمدین بزرگوار شهر و اعضای هیات مدیره و شخصیت نیکوکار جناب آقای حاج سید محمد گرامی به زمین زده شد و از آن جا که در عاشورا و عزای حسینی فعالیت ساخت و ساز مدرسه شروع شد و برنامه های بعدی یعنی ساخت واحد های آموزشی مجاور هم مد نظر قرار گرفت مجموعه به نام مجتمع آموزشی حضرت سیدالشهداء (ع) نامگذاری گردید و پس از گذشت یکسال و آماده سازی نسبی مدرسه نه به عمد بلکه به ردیف پیش آمد 72 دانش آموز بعنوان آموزش قرآن و واحد های مهارتی دیگر در این مدرسه ثبت نام کردند . و یقینا انتخاب روز عاشورا از طرف بانیان و ثبت نام 72 نفر در سال بعد عنایتی است که حضرتش به این مجموعه مقدس داشته و دارند و بدیهی است که اخلاص و خلوص نیت بانیان اصلی مرحوم حجج اسلام اسلامی و وزیری رحمت الله علیهما ریشه اصلی این درخت تناور بوده که با آبیاری و تربیت نهال های پاک به دست باغبانان تعلیم و تربیت تا به امروز شاهد پرورش عزیزان این مرز و بوم هستیم .
با شروع سال 68 شمسی و صدور مجوز تاسیس مدارس غیر انتفاعی از سوی وزارت آموزش و پرورش مجتمع آموزشی حضرت سیدالشهداء قانونی درخواست مجوز نموده و سه واحد آموزشی دبستان ، مدرسه راهنمایی تحصیلی و دبیرستان پسرانه از مهر 68 شروع به فعالیت نمود .
با برنامه ریزی موسسین و مدیران سه رده تحصیلی برنامه های آموزشی و تربیتی مدارس به صورت جداگانه برنامه ریزی و تدوین گردیدند . جایگاه مراسم جذاب صبحگاه ، اقامه نماز جماعت با شکوه دانش آموزی ، طرح حفظ قرآن هر حزب با اهداء جایزه ای نفیس مورد عنایت قرار گرفت . خوشبختانه مدرسه به صورت دو وقته صبح و بعد از ظهر اداره می شد و فرصت مناسب و کافی برای ارائه فوق برنامه وجود داشت . تشکیل گروه سرود با اجرای پر شور دانش آموزان به همراه اشعار پر مغز و با معنا در حیطه های حماسی ، مناسبت های مختلف مذهبی در مراسم های گوناگون مورد تحسین خانواده های محترم و بعضی از ارگان ها و سازمان ها واقع گردید . گروه تئاتر دبیرستان با اجرای میان پرده ها و نمایش های تربیتی مورد توجه اولیاء و دانش آموزان نسبت به نحوه تعامل و یا تصمیم گیری های مختلف در برهه ها ی کودکی ، نوجوانی گامی اثربخش برداشت . علاوه بر آن با توجه به ویژگی های روحی ، روانی دانش آموزان با انتخاب نقش های مناسب و موضوعی به آن دانش آموز مشکل ومعضل تا حد بالایی رفع می گردید .
برگزاری اردو های یک روزه درون استانی و یا برون استانی در رده های سنی مختلف جایگاه امور تربیتی را در مجموعه مدارس پر رنگ و پر رنگ تر می کرد . در هر مدرسه فردی به لحاظ دارا بودن شرایط و ضوابط امور تربیتی آشنا به وظایف مربوطه انتخاب و در کنار مسئولان دیگر مدرسه مشغول به خدمت شدند با گستردگی مدارس و تاسیس مدارس دخترانه در سال 69 الزاماً ایجاد مرکز هماهنگ کننده ای جهت بررسی طرح ها و برنا مه ها از سوی مدارس و تاسیس و ابلاغ جهت اجرا در دفتر مرکزی مهم شناخته شد ، بنابراین معاونت تربیتی مجتمع تشکیل گردید و از آن روز تا کنون طرح های متعدد و کارشناسی شده ای را تدوین و به مدارس جهت اجرا ابلاغ نموده و یا بالعکس طرح های پشنهادی مدارس را مطالعه و بررسی و ویرایش و تأیید نموده است .
جلسات منظم مربیان تربیتی و استفاده از نظرات و پیشنهادات در راستای تعلیم و تعمیق امور تربیتی کماکان ادامه دارد . برای توضیح هر یک از مأموریت ها حداقل نیاز به صفحه ای جهت نگارش دارد . آنچه قابل توجه است استفاده هر بازدید کننده و برداشت آنها جهت انجام برنامه های خود در مدارس دیگر است . اولیاء هر دانش آموز علاقمند است فرزندش در بعد علمی و آموزش درحد امکان و یا حتی بیشتر موفقیت کسب نماید لیکن آنچه که جایگاهش در طول زندگی هر انسان مهم و اساسی به نظر می رسد تربیت است. واضح است که تعلیم و تربیت از یکدیگر جدا نیست ، از تربیت صحیح آموزش خوب انجام می شود و با آموزش تربیت شکل می گیرد ، اما فراهم کردن شرایط و آماده سازی فکر و ذهن برای یک زندگی آرام و موفق تربیت را نیاز است ، تربیت در امور دنیوی و دینی و اعتقادی .
معاونت تربیتی جامعه تعلیمات اسلامی یزد با نگاهی عمیق به موضوع و با انتخاب مربیان علاقمند و ماهر ،برای هر مدرسه فرد یا افرادی را به جمع کارکنان آن آموزشگاه اضافه نموده است تا علاوه بر توجه به شرح وظایف اداره آموزش و پرورش، ابتکارات و طرح های فوق برنامه را ارائه نمایند. خوشبختانه مدیریت و همکاران اجرائی نیز در این زمینه همکاری لازم را مبذول داشته و خانواده های محترم شاهد اجرای برنامه های متنوع و نتیجه مطلوب آن در هر مدرسه می باشند . اجرای برنامه صبحگاهی ، اقامه نماز جماعت ،تشکیل گروه های سرود،پشتیبانی و حمایت در برنامه های تشکل های دانش آموزی ،برگزاری مراسم ملی و مذهبی به کمک دانش آموزان روز به روز پرشورتر و جذابتر در حال انجام است . آموزش نماز در سنین لازم التعلیم در مدارس پسرانه و دخترانه و ارزیابی آن در طول سال های متمادی جهت تکمیل آموزش از برنامه های ویژه مربیان و معاونت تربیتی است . روان خوانی قرآن علاوه بر تدریس موظف هفتگی به صورت طرح های مختلف با کمک معلمان و مربیان تربیتی در حال انجام است . برگزاری جلسات قرآنی هیئتی نیز از جمله برنامه های تربیتی است که توسط قاریان ممتاز شهری و کشوری انجام می گردد. فضای کتابخانه علاوه بر آن که توسط بخش آموزش پشتیبانی می شود، بخش تربیتی نیز با تهیه کتاب های داستانی ،اجتماعی ،مذهبی موضوعات موردنیاز را تکمیل می کند و در هر مقطع تحصیلی با برنامه های خاصی دانش آموزان را حمایت می نماید.
در راستای آموزش مهارت های زندگی و تفریحات سالم دانش آموزی محل بسیار مناسب در دامنه شیرکوه انتخاب و توسط یکی از خیران محترم خریداری گردید.که درحال تکمیل است و دانش آموزان در فرصت های مناسب از آن استفاده نموده به دور از دغدغه های درسی ،روزی از سال تحصیلی را با اجرای برنامه های جذاب و دوست داشتنی سپری می کنند .
جهت تکمیل برگزاری اردوها ،واحدی نیز در مرکز شهر در حال آماده سازی است که در آینده ای نزدیک می تواند بصورت شبانه روزی دانش آموزان و معلمان را پذیرا بوده و با وجود کلاس های خاص مهارتی آموزش های لازم صورت پذیرد . آموزش مهارت ها با وسایل و اقلام سرگرم کننده و وجود رشته های مختلف ورزشی نیز جذابیت خاصی به مجموعه داده است . برگزاری اردوهای برون شهری دانش آموزان وکارکنان از شهر های مذهبی و سیاحتی و بازدید از مراکز علمی ، تفریحی و ... نیز از دیگر ماموریت های واحد تربیتی می باشد .طرح تابستانی مطالعاتی قرآن کریم ، کتابخوانی و کامپیوتر ،برنامه ای پرشور را برای دانش آموزان مقطع تحصیلی ابتدائی فراهم کرده که مورد استقبال آنها قرار گرفته است . در این زمینه همکاری جدی اولیاء محترم به ویژه مادران ارجمند و نیز پیگیری معلمان هرکلاس، طرح به صورت جدی و موفق در حال انجام است.
دوره آموزش ضمن خدمت موضوعات اخلاقی، تربیتی، روان شناختی با حضور اساتید برجسته برای معلمان یک موضوع اساسی است که مورد توجه معاونت است. ضمن آن که کارگاه های مهارتی و تخصصی نیز از جمله برنامه ها می باشد. آموزش خانواده بسیار مهم و برای هر پدر و مادر با هر عنوان شغلی و مدرک تحصیلی ضروری است. در این جلسات علاوه بر توجیه برنامه های مدرسه ، آموزش و یادآوری موضوعات ضروری تربیت دانش آموزان اعم از دختر و پسر در هر سن لازم است.
در این دوران پرخطر و آسیب پذیر شناخت آسیب های اجتماعی و برخورد معقولانه با مشکلات راه گشای موثری برای اولیاء دانش آموز می باشد. در این راستا معرفی کتاب ماه برای مطالعه اولیاءمحترم تکمیل کننده آموزش مسائل تربیتی است.تشکیل جلسات دوره ای با مربیان تربیتی، ائمه جماعات مدارس باعث هماهنگی و هم فکری مربیان گردیده و در جهت رشد فعالیت ها بسیار اثرگذار است. امید است با همکاری و ارائه نظرات خانواده دانش آموز، اساتید ، معلمان و .... معاونت تربیتی بتواند روز به روز برنامه هایی با محتوایی بهتر برای تربیت عزیزان ارائه نماید.
5 1
7 10
10 1